Bersediakah Kita Untuk Hadapi Masa Itu

Bekalan untuk menghadapi masa itu,
adakah mencukupi...
adakah bersedia...
adakah sempurna...
atau mungkinkah sebaliknya...

Thursday, December 9, 2010

PSM lagi...~

Salam ‘alaik…kembali lagi untuk menceritakan pengalaman melalui PSM pada kali ini.

‘Ainul, biarbetul…PSM ke ni projek awak ni??’ Tanya seorang kawan.
Dalam hati, ya Allah, kenapa dia tanya begitu?? Merendahkn lagi semangat saya…hehe…sebab tiada orang buat pilot plant untuk PSM, tambahan saya buat alone plk tu…hmm…dalam fikiran, tidak mengapa, redha sajalaa dengan ketentuanNya…

‘ya, inilah apa yang saya kene buat’…saya jawab dengan yakin..

Masa ni tengah2 malam around jam 1 pagi di lab..sambil2 menemani kawan mnyiapkan PSM dia, saya minta dia teman saya sebentar di pilot plant saya.Mengeluarkan solution yang penuh dengan methanol dari tank ke dalam baldi.

‘siapa sv awak?’ kawan bertanya lagi.
Saya jawab, ‘profbadh.’
‘waahh..dahsyatnya..’kawan respon
‘ish, apa yang dahsyatnya, biasa-biasa saja...’..hmm ‘penat juga laa nak run biodiesel pilot plant ni sebenarnya. Lepas satu run, balik bilik terus collapse..’luahan perasaan kepada rakan tadi.

‘kalau awak tak dapat A juga, tak tahu laa nul.’..rakan membalas..
Saya ketawa..’ish, takpa, kalau tak dapat A pun tak mengapa, atleast, saya dapat run benda nie( biodiesel pilot plant)…saya membalas.

Pulang ke bilik hampir jam 2pagi, rakan ini menghantar saya ke kolej kediaman, disebabkan hujan pada malam itu.
Dalam hati, ‘semoga Allah permudahkan urusannya dalam menyiapkan PSM ini, amin..’..

Terima kasih banyak-banyak..’ucapan terima kasih kepadarakan, kerana sudi menghantar saya.
‘sama-sama’…rakan tadi respon.

Dalam perjalanan menyiapkan PSM ini, terasa berat tetapi disebabkan sentiasa bergantung pada Allah, insyaAllah, Allah permudahkan urusan.Pegangan saya adalah, ‘Allah tidak akan membebani hambaNya selain kesanggupannya…’.Saya bersyukur kerana dapat menghabiskan semua ini dengan baik.Alhamdulillah.

Sokongan dari keluarga, rakan-rakan seperjuangan dan cik siti, memberi semangat dalam diriku, membuatkan saya terus bangkit dan lakukan yang terbaik untuk projek ini.
Allah menguji lagi dengan meletakkan Dr.maksudur, cik zainatul baiyah dan en.fikri (ranhill Worley sdn.bhd.) sebagai panelku semasa presentation. Hanya berserah pada Allah apa yang berlaku pada esok hari. Giliran ku adalah sesi pagi dan orang ke3.Alhamdulillah, Allah permudahkan lagi sekali perjalanan ini.

Walaupun rasa berat untuk meneruskan ujian ini, tetapi once kita laluinya, insyaAllah, Allah yang tentukan semuanya.
PSM kali ini memberi banyak pengajaran pada diriku.
1. I knew how to process the biodiesel from jatropha oil.
2. I knew how to handle biodiesel pilot plant.
3. I knew how to handle the methanol in 69L.
4. I learned how to handle myself.
5. I met with a lot of people that before I din meet ; Prof badh, ciksiti,
en.zainal and others who helped me to finish my experiment. Thank you all.
6. The important thing that I learned was, ‘DON’T BE SELFISH’.

Thank you to my beloved family, to my fellow friends and to those who helped me during my PSM. Hanya Allah dapat membalas jasa kalian.Tiada apa-apa yang saya dapat buat untuk membalas jasa kalian, hanya iringi doa supaya kalian sentiasa Berjaya di dunia dan akhirat, insyaAllah…~jazakallah…

No comments: